יש כמה עקרונות המלווים את התהליך החשוב של בניית מצגות. העקרון הראשון והחשוב ביותר הוא לעצב מצגת לפי מטרות ההרצאה. לפי העיקרון הזה קיימים הבדלים משמעותיים בין מצגות עסקיות, אינפורמטיביות או לימודיות. את ההבדלים בין סוגי המצגות יש להביא לידי ביטוי בכל השקפים וגם באווירה העיצובית ובבחירת הפונטים והתוכן. בהקשר הזה אפשר גם להזכיר את העקרון השני, שלפיו חשוב להתאים בין המצגת לבין קהל היעד. קהל יעד הכולל צופים צעירים דורש מצגות צבעוניות ואטרקטיביות, לעומת צופים מבוגרים שיכולים להתעניין דווקא במצגת סולידית ואחידה.
מצגת דורשת השקעה של זמן ומשאבים. אפשר לשאוב השראה ממצגות קיימות באתרי אינטרנט, לערוך ניסוי וטעייה מול חברים ובני משפחה ולצבור ניסיון ויכולת. מצגת היא דרך נפלאה למקד את תשומת הלב של הקהל ולהעביר מסרים ברורים. השאלה היחידה היא כיצד מבצעים בניית מצגות ובאילו אלמנטים בוחרים להשתמש. היצע האפשרויות רחב מכפי שנהוג לחשוב ולכן הוא דורש מחשבה ותכנון מוקדם.
בנייה מקצועית של מצגות
לא חייבים לבנות את המצגות לבד ותמיד אפשר לפנות לאנשי מקצוע כדי לקבל עזרה. ניתן להתייעץ עם חברות העוסקות בשיווק, קידום מכירות ויחסי ציבור ולהזמין מצגות מוכנות בהתאם למוצר או השירות. בבתי הספר וגם באקדמיה לומדים התלמידים כיצד לבצע בניית מצגות ועל מה לשים דגש. עם זאת, לא תמיד הרקע הכללי מספיק לצורך בניית מצגות מיוחדות שמושכות עניין ותשומת לב.
מצגת אמורה להעניק יתרון למרצה ולהדגיש את הנתונים העיקריים בהם הוא מעוניין. לאופי הבנייה והעיצוב של המצגת יש משמעות גדולה, היות ולעיתים קרובות הם קובעים גם את האווירה סביב ההרצאה. כאן בא לידי ביטוי היתרון של בניית מצגות באופן מקצועי ויסודי.