מיהם זכיינים?
זכיינים הם יזמים שזכו במכרז לקבלת זיכיון מחברת אם הפועלת בשיטת הזכיינות. שיטת הזכיינות מאפשרת ליזמים עסקיים בתחומים שונים לעשות שימוש בשם החברה המזכה ובסמלים המסחריים של לצורך עשיית עסקים ויצירת רווחים. בתמורה מעביר הזכיין אחוז מהרווחים שלו לחברת האם ובמקרים רבים הוא נדרש לשלם תשלום חד פעמי עבור הזיכיון.
זכיינים הם למעשה יזמים שהחליטו לפעול במסגרת רשת קיימת, ולא משנה אם מדובר בתחום המזון, הקוסמטיקה, האופנה, מכירת דלק, תחומי שירותים שונים וכדומה.
כיצד נהיים זכיינים?
על מנת להפוך לזכיין על היזם להגיש בקשה לזכיינות מחברת האם ועליו להוכיח כי הוא בעל כישורי ניהול בתחום שבו הוא מבקש להשתלב, עליו להוכיח כי יש לו אמצעים פיננסיים להקמת העסק וכי הוא יכול לשלם לחברת האם את התשלום עבור הזיכיון שיקבל. במידה והיזם עומד בתנאי סף אלה ואנשי חברת האם משתכנעים, לאחר היכרות עימו, שהוא מסוגל להקים ולנהל את הסניף הוא יקבל את הזיכיון ויוכל לצאת לדרך.
על מה יש להקפיד לפני קבלת הזיכיון
במשא ומתן על קבלת הזיכיון נמדדים זכיינים פוטנציאלים בכל הנוגע לכושר המיקוח שלהם, יכולות השכנוע שלהם וכדומה. זכיינים צריכים לעשות רושם חזק על חברת האם ולא להתכופף לכל דרישותיה ללא משא ומתן. לדוגמה: בעת המשא ומתן על המועמד לזכיינות לברר היטב האם לא קיים סניף של החברה באיזור שבו מוצע לו לפתוח סניף חדש, עליו להכיר את היקף הלקוחות הפוטנציאלי באיזור, עליו להכיר את הבירוקרטיה המקומית וכדומה. גם על סכום הזיכיון החד פעמי ניתן להתמקח עם חברת האם ולא לקבל את הדרישה שלה כגזרה משמיים.
זכיינים עתידיים צריכים לברר אודות חברת האם את כל הפרטים הרלוונטיים לרבות הכרה עם המחזור שלה, מספר הסניפים שלה, אחוז סגירת הסניפים בשנה ואחוז פתיחת החדשים, אחוזי הרווח שהם עתידים להפריש לחברת האם וכיוצא באלה.